Ulga na start – jak skorzystać?

Decyzja o rozpoczęciu własnej działalności gospodarczej może być przełomowa w naszym życiu. Może nam wtedy nie brakować animuszu i będziemy tryskać kreatywnymi pomysłami dotyczącymi wprowadzenia na rynek usług lub produktów. Szybko jednak możemy być sprowadzeni na ziemię, gdy zaczniemy podliczać koszty prowadzenia firmy. Na szczęście obecnie mamy dostępną ulgę na start, która ustawowo przysługuje nowym firmom. Polega ona na zwolnieniu firmy z płacenia składek ZUS przez pewien okres. Należy jednak spełnić pewne warunki.

Czy wszyscy mogą skorzystać z ulgi na start?

Jeśli chodzi o tę ulgę, to dotyczy ona przedsiębiorców, którzy nigdy wcześniej nie prowadzili działalności gospodarczej albo mieli przerwę pięcioletnią. Przerwa ta dotyczy zawieszenia albo zamknięcia poprzedniej firmy. Wsparcie to dostępne jest dla osób fizycznych prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, ale możemy także być wspólnikami spółek cywilnych. Wykluczone jest jednak w takiej sytuacji prowadzenie firmy na rzecz pracodawcy, u którego byliśmy zatrudnieni na etacie w poprzednim albo bieżącym roku kalendarzowym.

Ulga na start zwalnia nas z płacenia składek

Warto przypomnieć, że przedsiębiorcy, którzy uruchamiają działalność gospodarczą i rejestrują firmę CEIDG mają ustawowy obowiązek opłacać składkę na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wtedy też przez 24 miesiące składki te mogą być opłacane w obniżonej wysokości. Ulga na start będzie nas jednak zwalniać całkowicie z opłacania składek i przez pierwsze 6 miesięcy nie będziemy podlegać w ogóle obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym. Przez pół roku nie będziemy musieli wykonywać przelewów na:

 

  • ubezpieczenia emerytalne, rentowe i wypadkowe
  • Fundusz Pracy
  • Fundusz Solidarnościowy

 

Trzeba jednak pamiętać, że nie będziemy wówczas zwalniani z ubezpieczenia zdrowotnego. Musimy się zarejestrować w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych i co miesiąc należy opłacać składkę zdrowotną.

Procedura zgłaszania do ZUS

Bezwzględnym warunkiem przyznania ulgi na start jest przestrzeganie przepisów. Musimy więc do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zgłosić się w ciągu 7 dni od daty rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Zgłaszamy się do urzędu w naszym mieście, aby uzyskać ubezpieczenie zdrowotne. Należy wtedy przedstawić kod tytułu ubezpieczenia zaczynający się od cyfr 05 40. W zależności od tego, czy mamy prawo do emerytury lub renty, pozostałe cyfry w kodzie mogą się różnić. Dotyczy to także orzeczenia o niepełnosprawności. Poza tym udając się do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie możemy zapomnieć o wszystkich niezbędnych formularzach. Należy mieć ze sobą wypełniony formularz ZUS ZZA. Ułatwieniem jest także to, że formularz zgłoszeniowy możemy złożyć, gdy rejestrujemy firmę w CEIDG.

Jak można przekazać zgłoszenie do ZUS?

Zgłoszenie do ZUS możemy złożyć tradycyjnie – w formie papierowej albo poprzez Program Płatnik. Aplikacja ta jest wygodna, bo gwarantuje automatyczne aktualizacje i synchronizuje się z bazą ZUS, weryfikując wszystkie dane. Zgłoszenie może być także zrealizowane online poprzez Platformę Usług Elektronicznych PUE. Wystarczy tylko podpisać dokument podpisem kwalifikowanym albo Profilem Zaufanym.

 

Autor: Kajetan Kowalski

 

0 komentarzy

Dodaj komentarz